Mar 022007
 

vlieg-1.jpg

 

Vliegveld Helmond (Rijpelberg) B86
Nu, na vele jaren, is er een verhaal bekend geworden over het vliegveld Helmond B86 dat zich heeft afgespeeld in de laatste weken van 1944.
Dit artikel is tevens een verzoek aan u, want misschien weten de oudere lezers onder u antwoord te geven op de vraag waar de Duitse piloot, wiens lichaam nog steeds wordt vermist, begraven is. We zijn door de heer J. Woortman benaderd met vragen over de reeds eerder geplaatste artikelenreeks over dit onderwerp. Aan de hand van dat gesprek is dit artikel tot stand gekomen.

Na de bevrijding van Helmond in september 1944, besluiten de Britten om een tijdelijk vliegveld aan te leggen op de Rijpelberg. Dit terrein was een paar dagen in september 1944 gebruikt door de Austers van 659 Squadron en zij vonden dit terrein erg geschikt voor een vliegveld. Op 6 oktober werd gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een vliegveld. Het veld moest aangelegd worden met lokaal verkrijgbare materialen en personeel. Personeel werd geworven en de zoektocht naar bakstenen werd gestart. Heel Oost-Brabant werd afgezocht naar bakstenen en uiteindelijk zouden zo’n dikke 10 miljoen bakstenen gebruikt worden.

Eind oktober 1944 werd de Duitse Luftwaffe actief boven Oost-Brabant. Op 21 oktober 1944 vielen er bommen in Helmond. Hierbij vielen zowel onder de burgers als onder de militairen slachtoffers. Om het vliegveld te beschermen tegen deze luchtaanvallen, werd op 6 november 1944 een Britse luchtdoeleenheid, No. 2875 Anti Aircraft Squadron RAF Regiment, overgeplaatst van Grave naar Helmond.

vlieg-3.jpg

Het wrak van de Me262 werd uitgebreid onderzocht door de mannen van de Air Intelligence.

De Luftwaffe bleef Helmond en zijn omgeving lastig vallen met luchtaanvallen. Fw 190’s, Ju 87’s en Me 262’s vielen overdag en ook ’s avonds hun doelen aan. Deze aanvallen hadden militair niet veel te betekenen. Het waren ‘speldeprikken’, maar er vielen wel slachtoffers.
Op 26 november 1944 verschenen er twee Me 262 straaljagers boven het vliegveld. Deze toestellen van I./KG 51 (eerste Gruppe van Kampfgeschwader 51), gevlogen door Uffz Sanio en Oblt. Lehmann, werden door de kanonnen van 2875 Squadron beschoten. Eén toestel werd geraakt en beide toestellen verdwenen in noordelijke richting. Het toestel van Uffz Sanio zou later bij Vorden (Gld.) een noodlanding moeten maken, waarbij de piloot zwaar gewond werd.
Dit bleek een goede oefening te zijn geweest voor de schutters van 2875 Squadron. Want twee dagen later, op 28 november 1944, verschenen er weer twee Me 262’s boven het vliegveld en nu zou het echt raak zijn.

Deze twee straaljagers, ook van I./KG 51, waren uitgestuurd vo

or een “Wetteraufklärungsflug im holländischen Raum”. Zij kwamen om 10.45 uur boven Helmond, waar ze aangevallen werden door een aantal Typhoons van No.137 Sqn. van het vliegveld Eindhoven. Om aan hun aanvallers te ontsnappen, gooiden ze hun bommen af, waarna één toestel recht omhoog optrok, terwijl de andere de grond opzocht. De bommen kwamen neer bij de Pannenhoefschelaan in noord-oost Helmond. Het toestel, dat de grond opzocht, kwam binnen het bereik van de kanonnen van het vliegveld en werd neergeschoten. Het toestel ‘dwarrelde’ neer in het weiland bij de boerderij Mariahof op Het Geremt, ten zuiden van de spoorlijn Helmond-Deurne.

Het terrein werd direct afgezet door de Britse Militaire Politie. Dit was het eerste exemplaar van de nieuwste Duitse straaljager Me 262, die de Britten in handen kregen, die nog enigszins intact was. Het wrak werd uitgebreid onderzocht door de mannen van de Air Intelligence. De vleugels met de motoren en het staartstuk werden voor onderzoek naar Engeland gebracht.

De Britten vermeldden in hun rapport, dat de piloot niet uit het toestel was gesprongen. Piloot overleden, naam en rang onbekend.
Wij weten intussen uit onderzoek dat het toestel de Me 262 W.Nr. 170122 was van I./KG 51, met registratie 9K+KL en werd gevlogen door Hptm Rudolf Roesch. Geboren op 22 februari 1920 te München.
Maar waar is het graf van deze piloot? 62 Jaar na het gebeurde, is nog steeds niet bekend waar deze piloot is begraven. Is hij begraven in een veldgraf op het weiland bij de boerderij Mariahof of is hij begraven op een begraafplaats in de gemeente Helmond of Bakel? Onderzoek in de begraafregisters van deze begraafplaatsen heeft niets opgeleverd. Ook het overzicht in de tijdens de oorlog begraven militairen, Duits en Geallieerd, van de gemeente Helmond uit 1949, vermeldt hem niet. Op de Militaire Duitse begraafplaats in IJsselsteyn(L.) is hij niet bekend. Ook als onbekende is na 1949 niemand vanuit de gemeente Helmond naar IJsselsteyn overgebracht.

In het familiegraf in München is hij niet begraven. Op 11 februari 1953 is hij gerechtelijk dood verklaard.

In de periode 1968-1970 is de boerderij Mariahof afgebroken. Het perceel, waar het toestel is neergekomen, is nu industrieterrein. Het moet in het gedeelte tussen de huidige Lagedijk-Middendijk-1e Tussendijk en Vlierdensedijk geweest zijn. Je zou toch denken dat als hij daar begraven is geweest, hij bij de aanleg van het industrieterrein gevonden zou moeten zijn.
Wie nadere inlichtingen over deze zaak heeft, kan contact opnemen met Jaap Woortman (tel. 040-2837524 Email: j.woortman@onsnet.nu) of met de redactie van Hofkompas.


 Posted by at 12:20 pm

  3 Responses to “Duitse piloot vermist in Helmond in oktober 1944”

  1. vond in 2012 met de metaaldetector een stuk van het neergestorte vliegtuig op lokatie.
    is gecontroleerd en blijkt dus van het vliegtuig te zijn.

  2. Als 12 jarige heb ik bij die neergeschoten straaljager gestaan maar werden weggestuurd door de MP.
    Ik woonde toen in de buurt en kan me dat nog goed herrineren.

  3. Een kennis vertelde me dat de piloot onthoofd was. Mijn vader (toen 17) is niet naar de plek gegaan waar die is neergestort, maar heeft het luchtgevecht wél gezien.
    Het is vreemd dat het toestel snel werd geborgen, maar de piloot niet.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)