Dec 162006
 

‘Laat je zien!’ Dat is ook het motto van de nieuwe fietsverlichtingscampagne van de Verenigde Verkeers Veiligheid.
Fietsers zijn extra kwetsbaar in het donker. Voor een betere herkenbaarheid en zichtbaarheid laten de verlichting en reflectie op fietsen vaak veel te wensen over.
Vorig jaar kwamen 226 fietsers in het verkeer om het leven en raakten er ongeveer 7.000 ernstig gewond. Bijna een kwart van hen was betrokken bij een verkeersongeval tijdens schemer en duisternis. Omdat op gewone kruispunten bestuurders van rechts -dus vooral fietsers – voorrang hebben wordt in de campagne niet alleen extra aandacht besteed aan deugdelijke fietsverlichting, maar ook aan de verplichte cirkelvormige zijreflectie op de fietsbanden. Fietsers die niet tijdig worden gezien krijgen geen voorrang. Bijna de helft van alle fietsers rijdt zonder verlichting en reflectie. In sommige steden en delen van het land is er sprake van nog grotere aantallen fietsers zonder licht. Van de fietsers boven de 12 jaar zegt zelfs 60% wel eens in het donker zonder licht te fietsen. Het grote belang van zien en gezien worden blijkt uit wetenschappelijke berekeningen: elk procent meer fietsers met licht aan scheelt jaarlijks 25 slachtoffers!
Vanaf 13 oktober zal door de politie extra aandacht worden besteed aan de verlichting. Er zullen op verschillende locaties gerichte acties gehouden worden.

Voor alle duidelijkheid:
Bij schemer en duisternis moeten fietsen verplicht zijn voorzien van een rood achterlicht en een rode achterreflector, beide met NL-keurmerk. Ook ambergele pedaalreflectoren zijn verplicht. De witkleurige reflectie op beide zijden van de fietsbanden moet altijd cirkelvormig zijn en voldoen aan Europese eisen. Belangrijk punt is dat reflecterende banden onder alle invalshoeken het licht weerkaatsen van andere voertuigen. Een wit of geel reflecterend achterspatbord is niet meer verplicht, maar vergroot wel de verkeersveiligheid van de fietser. Er zal door de politie gericht gecontroleerd gaan worden. De gemiddelde boete bedraagt € 25 per overtreding. Dus mocht je verlichting nog niet in orde zijn, dan loont het de moeite om naar de fietsenmaker te gaan.

En dan nog even dit.
Mistlampen zijn ook vaker standaard bevestigd aan de voorzijde van een auto. De meeste automobilisten weten niet hoe ze met deze verlichting om moeten gaan.

Mistlampen
De mistverlichting aan de voorzijde van de auto mag alleen gebruikt worden indien er sprake is van zeer dichte mist, zware regen- en sneeuwval, waarbij het zicht zeer gering is (minder dan 200 meter). Of het bij de twee aparte lichten in de bumper om mistverlichting gaat, moet u even controleren door te zoeken naar de code “F” of “B” in het glas van de betreffende lampen. Het mistachterlicht mag alleen gebruikt worden bij dichte mist en zware sneeuwval, indien het zicht minder dan 50 meter is.

Gebruik de mistverlichting alleen wanneer er een noodzaak voor is. De boete voor onrechtmatig gebruik is zeer hoog, € 65,-!

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)