Vliegveld Helmond (Rijpelberg) B86
Nu, na vele jaren, is er een verhaal bekend geworden over het vliegveld Helmond B86 dat zich heeft afgespeeld in de laatste weken van 1944.
Dit artikel is tevens een verzoek aan u, want misschien weten de oudere lezers onder u antwoord te geven op de vraag waar de Duitse piloot, wiens lichaam nog steeds wordt vermist, begraven is. We zijn door de heer J. Woortman benaderd met vragen over de reeds eerder geplaatste artikelenreeks over dit onderwerp. Aan de hand van dat gesprek is dit artikel tot stand gekomen.
Na de bevrijding van Helmond in september 1944, besluiten de Britten om een tijdelijk vliegveld aan te leggen op de Rijpelberg. Dit terrein was een paar dagen in september 1944 gebruikt door de Austers van 659 Squadron en zij vonden dit terrein erg geschikt voor een vliegveld. Op 6 oktober werd gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een vliegveld. Het veld moest aangelegd worden met lokaal verkrijgbare materialen en personeel. Personeel werd geworven en de zoektocht naar bakstenen werd gestart. Heel Oost-Brabant werd afgezocht naar bakstenen en uiteindelijk zouden zo’n dikke 10 miljoen bakstenen gebruikt worden.
Eind oktober 1944 werd de Duitse Luftwaffe actief boven Oost-Brabant. Op 21 oktober 1944 vielen er bommen in Helmond. Hierbij vielen zowel onder de burgers als onder de militairen slachtoffers. Om het vliegveld te beschermen tegen deze luchtaanvallen, werd op 6 november 1944 een Britse luchtdoeleenheid, No. 2875 Anti Aircraft Squadron RAF Regiment, overgeplaatst van Grave naar Helmond.
Het wrak van de Me262 werd uitgebreid onderzocht door de mannen van de Air Intelligence.
De Luftwaffe bleef Helmond en zijn omgeving lastig vallen met luchtaanvallen. Fw 190’s, Ju 87’s en Me 262’s vielen overdag en ook ’s avonds hun doelen aan. Deze aanvallen hadden militair niet veel te betekenen. Het waren ‘speldeprikken’, maar er vielen wel slachtoffers. Continue reading »